• adel azar
  • sadati vazir
  • photo 2022 10 17 16 07 48.jpg252
  • IMG 650400
  • 10IMG 6385
  • 00IMG 6372
  • 60234896s
  • rahbordi 36 1401
  • charkhe 7 1401
  • حضور دکتر عادل آذر رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در نشست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
  • دیدار وزیر کشاورزی با اعضای اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
  • هفتمین نشست از سلسله نشست های اندیشه ورزی اندیشکده چرخه نوآوری
  • جلسه شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور آیت الله اعرافی
  • گفتگوهای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور جناب آقای دکتر علی اکبر ولایتی
  • گفتگوهای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور جناب آقای دکتر علی اکبر ولایتی
  • دیدار اعضای شورای‌ عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با آیت‌الله سبحانی
  • حضور دکتر مهدی غضنفری رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در گفتگوهای راهبردی
  • بررسی سند نظام ملی نوآوری با حضور دکتر مصطفی صفدری مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و نوآوری

سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:تقویت نهادهای اقتصادی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

شنبه, 12 آذر 1401 10:59
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:تقویت نهادهای اقتصادی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تقویت نهادهای اقتصادی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در نگاه متعارف اقتصاد، تقویت بنیه اقتصادی یک کشور، مستلزم دستیابی به ثبات سیاسی است، به این معنا که هر کشوری تا به ثباتی از لحاظ سیاسی دست پیدا نکند، نمی‏ تواند از لحاظ اقتصادی پیشرفتی داشته باشد؛ اما در مقابل این نگاه، نگاهی به پیشرفت اقتصادی وجود دارد که...


سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:ثروت های عمومی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

چهارشنبه, 09 آذر 1401 11:32
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:ثروت های عمومی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

منابع با مالکیت اشتراکی، منابع با مالکیت مشاع، منابع عمومی، ثروت‏های عمومی، ثروت‌های طبیعی یا خدادادی و در ادبیات اسلامی انفال و مباحات عامه، عناوین مشترکی هستند که در اقتصاد یا حقوق مضاف و در ذیل این قبیل عناوین بکار رفته و به بیان قواعد تعامل (یا بسته‏ های حقوقی) بین ذی‌نفعان یا کنشگران عرصه این دسته...


سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:تضمین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

دوشنبه, 07 آذر 1401 11:38
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:تضمین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

قوای مقننه و قضاییه، شورای نگهبان، وزارت کشور، نیروی انتظامی، معاونت رسانه‌ای سازمان‌ها و نهادها و روابط عمومی دستگاه‌های مختلف در کنار بکارگیری فضای مجازی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای قشرهای مختلف جامعه نقش مهمی در ترویج راهکارهای حقوق و تکالیف شهروندی دارند. به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بر اساس آموزه‌های اسلامی زمانی که...


برگزاری چهاردمین دوره کنگره پیشگامان پیشرفت

یکشنبه, 06 آذر 1401 12:57
برگزاری چهاردمین دوره کنگره پیشگامان پیشرفت

به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛چهاردهمین دوره كنگره پیشگامان پیشرفت با اهداف، توضيحات و شرايط زیر برگزار خواهد شد. اهداف کنگره - تلاش برای مشارکت حداکثری دانشجویان و جوانان فعال در انديشه‌ورزي پیرامون الگوی پیشرفت کشور و فرآیند تدوین و تحقق آن - ظرفيت‌سازی برای مطالبه و اجرای الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت توسط نسل آينده‌ساز جامعه - كمك...


سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:ارتقای سلامت فرد و خانواده در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

یکشنبه, 06 آذر 1401 12:25
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:ارتقای سلامت فرد و خانواده در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

یکی از فعالیت‌های تعطیل ناشدنی دستگاهها، همکاری بین‌بخشی و مشارکت آگاهانه و نظام‌مند مردم و مسوولیت‌پذیری قوای سه گانه در امر افزایش سواد و فرهنگ سلامت جامعه است. به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تلاش در جهت پیشگیری و کنترل عوامل تهدیدکننده سلامت وکمک به ارتقا عادلانه سلامت فرد، به خانواده و جامعه کمک...


سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:تحول دیپلماسی اقتصادی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

شنبه, 05 آذر 1401 10:08
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:تحول دیپلماسی اقتصادی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تحول دیپلماسی اقتصادی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همواره این پرسش مطرح بوده و هست که برای رشد اقتصادی پایدار به ویژه در جهان دانش بنیان کنونی چه باید کرد؟ و یا به طور خاص در مورد فاوا که یک توانمندساز عمده برای رشد اقتصادی به شمار می آید چه رویکردی را باید اتخاذ نمود؟ در پاسخ به...


سلسله گزارش های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:پذیرش مدیریت‌ بر پایه شایستگی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سه شنبه, 01 آذر 1401 11:20
سلسله گزارش های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:پذیرش مدیریت‌ بر پایه شایستگی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نوشت: شایسته‌سالاری یکی از دیرپاترین آرزوهای بشر و یکی از جلوه‌های آرمان عدالت در عرصه سیاست و تقسیم قدرت و مسوولیت است. شایسته‌سالاری ایجاب می‌کند که از هر کسی و هر چیزی به درستی و متناسب با موقعیت مورد نظر و توان فرد برگزیده استفاده شود. معیارهای شایستگی مصادیقی مانند دانش، مهارت،...


یکصد و ششمین نشست اندیشکده خانواده با موضوع: فرصت­ ها و تهدیدهای پیش روی خانواده ایرانی

یکشنبه, 29 آبان 1401 09:57
یکصد و ششمین نشست اندیشکده خانواده با موضوع: فرصت­ ها و تهدیدهای پیش روی خانواده ایرانی

یکصد و ششمین نشست اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع فرصت ها و تهدیدهای پیش روی خانواده ایرانی برگزار می شود؛ این جلسه به ریاست دکتر غلامعلی افروز رئیس اندیشکده خانواده و با حضور اعضای اصلی اندیشکده و دیگر اساتید مهمان بصورت مجازی و از ساعت 15 روز سه شنبه یکم آذر ماه...


سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:ایفای نقش محوری در هندسه قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی در الگوی اسلامی...

یکشنبه, 29 آبان 1401 08:11
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:ایفای نقش محوری در هندسه قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی در الگوی اسلامی...

ایفای نقش محوری در هندسه قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جمهوری اسلامی برای نقش آفرینی پررنگ‌تر و مؤثرتر در منطقه و تبدیل شدن از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت بین‌المللی، نیاز به گسترش عمق راهبردی خود دارد، به این منظور لازم است، فکر و ایده انقلاب اسلامی را در بین امت اسلام نشر...

 

 

برگزاری بیستمین جلسه از نشست‌های اندیشه‌ورزی / گزارش تصویری

 

 

به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیستمین جلسه از نشست‌های اندیشه‌ورزی روز دوشنبه 4 مرداد ماه سال جاری از ساعت 15:00 الی 17:00 با حضور دکتر خسرو باقری (استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران)  در محل مرکز الگو برگزار خواهد شد.

موضوع گفتگوی این نشست، «مرز عینیت و ذهنیت در علوم انسانی: نگاهی انتقادی به نفی و اثبات علوم انسانی اسلامی» است.

 

خلاصه سخنرانی:

 

علم تجربی گونه‌ای از دانش بشری است که از طریق تجربه مشاهده‌ای به دست می‌آید. این نوع علم، خواه در عرصه طبیعت (علوم طبیعی) و خواه در عرصه امور انسانی (علوم انسانی)، روش تجربه مشاهده‌ای را معیار کسب و ارزیابی معرفت قرار می‌دهد. تجربه مشاهده‌ای البته می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این علوم مورد استفاده قرار گیرد. در حالت غیرمستقیم، پدیده مورد مطالعه خود به طور مستقیم مشاهده نمی‌شود اما از طریق جنبه‌های قابل مشاهده‌ای که با آن مرتبط است بررسی می‌شود. به طور مثال، روان آدمی قابل مشاهده نیست اما تظاهرات رفتاری قابل مشاهده دارد و از همین طریق می‌توان به کسب دانش تجربی دست یازید.

 

علم تجربی طبیعی و انسانی از حیث جنبه‌های عینی و ذهنی خود مورد مناقشه‌های بسیاری قرار گرفته است. در عرصه علوم انسانی، سخن مشهور این است که جنبه‌های ذهنی در آن، نسبت به علوم طبیعی، غالب تر است و به همین دلیل، یافته‌های علوم انسانی، از جامعه‌ای به جامعه دیگر، تعمیم پذیری کمتری دارند. این سخن باب دخالت ابعاد ذهنی را درعلوم انسانی می‌گشاید و ممکن است آن را به خصیصه‌ای از این علوم بدل کند و آنگاه محققان بی محابا مباحث ذهن گرایانه‌ای را در این علوم مطرح کنند. اما باید توجه داشت که جنبه‌های ذهنی در علوم تجربی باید ارتباط خود را با جنبه‌های عینی حفظ کنند؛ در غیر این صورت اعتبار علم مورد نظر زیر تردید قرار خواهد گرفت و هر کسی می‌تواند ذهنیات خود را بدون کنترل در هر قلمروی از علم انسانی مطرح کند.

 

از این رو، ترسیم مرزهای عینیت و ذهنیت در علوم انسانی بحثی ضروری است. اثبات گرایان می‌کوشیدند جنبه‌های عینی را اساسی جلوه دهند و تا جای ممکن، امر ذهنی را از عرصه علم حذف کنند. شکل پیچیده تر این دیدگاه توسط رایشنباخ مطرح شد مبنی بر این که جولان ذهنیت در مقام کشف است اما در مقام داوری تجربی، تنها جنیه‌های عینی دخیل اند. پسانوگرایان این تلاش را شکست خورده می‌دانند و بر آنند که علم انسانی با ذهنیت و نسبیت گره خورده است و نباید و نمی‌توان از ذهنیت گریخت. اما با توجه به این که حذف عینیت با حذف اعتبار همراه است، این تلاش نیز محکوم به شکست است.

 

نسبت بهینه عینیت و ذهنیت به شرح زیر قابل بیان است. فرضیه‌های علوم انسانی جنبه ذهنی بارزی دارند و هر محققی بر حسب حساسیت ها و باورهای خود فرضیه‌ای عرضه می‌کند. آنگاه به کمک روش تجربی به آزمون فرضیه اقدام می‌شود. فرضیه‌ای که قدرت تبیین/پیش بینی خود را نشان دهد به عنوان نظریه علمی شناخته می‌شود. اما این بدان معنا نیست که به احراز عینیت تام نایل شده است. نفی عینیت تام حتی در صورت قطعیت جنبه عینی نظریه نیز برقرار خواهد بود زیرا زاویه دید محقق که امری ذهنی است، در بدنه نظریه او همواره حضور دارد. دانشمندان همچون عکاسان عمل می‌کنند، نه همجون شاعران. یعنی آنان در پی آنند که عکسی هر چه نزدیک تر به خود چیزها فراهم آورند نه تصویرهای خیالی از آنها که هر چه خیال آمیزتر باشند، بهترند. دانشمندان نیز همچون عکاسان، پس از گرفتن عکس ها موارد معیوب (فرضیه‌های شکست خورده) آنها را حذف می‌کنند. اما عکس‌های خوب (فرضیه‌های آزموده) که باقی می‌مانند، همواره زاویه دید عکاس (ذهنیت) را در خود دارند. مجموعه عکس‌های هر عکاسی، همراه با نشان دادن "چیزهایی" که از آنها عکس گرفته شده، "زاویه دید" عکاس، یعنی ویژگی‌های ذهنی و سبک و سلیقه وی را نیز به نمایش می­گذارند. این درهم تنیدگی عینیت و ذهنیت است که در قامت نظریه‌های موفق علمی همواره حضور دارد. ذهنیت هایی که به این در هم تنیدگی راه نیابند، ارزش علمی ندارند و جایگاه آنها در موطن ذهن است.

 

امروزه در جامعه ما از علوم انسانی اسلامی سخن می‌رود. بر سر راه کسانی که این حرکت را ایدئولوژیک و ذهنی می‌نامند، دام اثبات گرایی قرار دارد که با نفی هر گونه جایگاهی برای ذهنیت در علم، اسطوره پردازی می‌کنند. از سوی دیگر، بر سر راه کسانی که این حرکت را دامن می‌زنند، دام "ذهنیت گسیخته از عینیت" قرار دارد که با بی اعتنایی به عینیت، به اسطوره پردازی دیگری در علم روی می‌آورند. به صرف این که دیدگاه ها در علوم انسانی نقش ایفا می‌کنند، نمی‌توان هر سخنی را حتی در قالب اسلامی بیان کرد و آن را علم و علمی تلقی کرد. دیدگاه ها که از حیث منطق علوم تجربی، جنبه ذهنی دارند، هنگامی به عرصه علوم تجربی انسانی راه می‌یابند که خصیصه عینی خود را نشان دهند. 

 

 

سوابق علمی دکتر خسرو باقری 

 

20 neshst copy - Copy 

 

 گزارش تصویری بیستمین نشست اندیشه ورزی

 

IMG 09 - Copy 

 

 IMG 020120 - Copy 

 

 IMG 0210002 - Copy 

 

 IMG 0255506 - Copy