• adel azar
  • sadati vazir
  • IMG 650400
  • 10IMG 6385
  • 00IMG 6372
  • 60234896s
  • حضور دکتر عادل آذر رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در نشست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
  • دیدار وزیر کشاورزی با اعضای اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
  • جلسه شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور آیت الله اعرافی
  • گفتگوهای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور جناب آقای دکتر علی اکبر ولایتی
  • گفتگوهای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور جناب آقای دکتر علی اکبر ولایتی
  • دیدار اعضای شورای‌ عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با آیت‌الله سبحانی

سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:ایران؛ قطب علمی، اقتصادی و گردشگری در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سه شنبه, 12 مهر 1401 10:26
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:ایران؛ قطب علمی، اقتصادی و گردشگری در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

قرار گرفتن ایران در میان بزرگ‌ترین پهنه خاکی جهان، اتصال‌دهنده اروپا به هند و چین، اتصال از دو جهت جنوبی و شمالی به حوزه‌های آبی خلیج فارس، دریای عمان و خزر به طوری که امن‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ترانزیت کالا از آسیا به اروپا است. از این‌رو، به‌دلایل متعدد جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی امنیتی، ایران قابلیت...


سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:لزوم اصلاح الگوی مصرف آب و انرژی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

دوشنبه, 11 مهر 1401 11:18
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:لزوم اصلاح الگوی مصرف آب و انرژی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

اصلاح الگو یا بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی در پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و حفظ محیط‌زیست کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. علاوه برآن تأمین هوای پاک برای زندگی سالم مردم در شهرها و محیط‌های زندگی غیرشهری و مراکز صنعتی، با مدیریت و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش شدت انرژی و بهره‌برداری بیشتر از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر...


سلسله گزارش های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:ترویج اسلام ناب در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

یکشنبه, 10 مهر 1401 13:20
سلسله گزارش های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:ترویج اسلام ناب در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

در پیش نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرقت در بخش افق ۵۰ سالهِ مد نظر جمهوری اسلامی ایران آمده است که «مردم - عموماً- پیرو قرآن کریم، سنت پیامبر و اهل بیت (ع) می باشند.» از سوی دیگر اسلام با نهاده شدن عنصر اجتهاد در آن توان مواجهه و قابلیت اجرا در همه عصرها و مکان‌ها را دارد،...


سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:گسترش دیپلماسی عمومی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

شنبه, 09 مهر 1401 09:10
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:گسترش دیپلماسی عمومی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

در بستر فرایند فنی و اقتصادی جهانی شدن و درمقابله با راهبرد جهانی‌سازی که به دنبال بازاری‌سازی، غربی‌سازی و آمریکایی‌سازی جهان از طریق یک‌جانبه‌گرایی، نظامی‌گری (میلیتاریسم)، اشغالگری و تجزیه و تنش‌آفرینی در سطح جهانی بویژه آسیای غربی وجهان اسلام است، جهانی‌گرایی باپرچمداری جمهوری اسلامی ایران؛ چندجانبه‌گرایی، مردم‌سالاری و تنش و تشنج‌زدایی را صلاح خود، منطقه و جهان اسلام...


سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:مردم‌سالاری دینی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

چهارشنبه, 06 مهر 1401 15:43
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:مردم‌سالاری دینی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

نوآوری انقلاب اسلامی در عرصه سیاسی، ارائه شیوه حکمرانی جدیدی است به نام "مردم سالاری دینی" که تا پیش از این سابقه نداشته است. رکن اصلی و محور این قالب جدید حکومتی، حضور یک دین شناس عادل و جامع الشرایط و مسلط به مسائل سیاسی در جایگاه رهبری جامعه ، با عنوان "ولی فقیه" است. با...


سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: تامین اجتماعی فراگیر در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

دوشنبه, 04 مهر 1401 12:50
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت: تامین اجتماعی فراگیر در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تأمین اجتماعی فراگیر در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت يكي از پايه‌هاي اصلي سياست‌هاي تأمین منابع مالی مبتنی بر مشاركت‌هاي مردمي، تکافل عمومی است که با اتكا به انگيزه‌هاي ايماني و نگرشي و در بستر همبستگي‌هاي اجتماعي شكل می‌گیرد. به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تکافل عمومی نه تنها منبعی برای تأمین اجتماعی و...


نگرش تکاملی به تاریخ روابط بین‌الملل با آموزه‌های قرآنی سازگار است

شنبه, 02 مهر 1401 07:34
نگرش تکاملی به تاریخ روابط بین‌الملل با آموزه‌های قرآنی سازگار است

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نگرش تکاملی به تاریخ روابط بین‌الملل و نمادهای مربوط به آن با آموزه‌های قرآنی و اسلام سازگار است. به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در پنجاه و دومین نشست از سلسله نشست‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به صورت مجازی و با حضور روسا و اعضای اندیشکده های الگوی...


سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:گسترش آزاد اندیشی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

چهارشنبه, 30 شهریور 1401 09:00
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:گسترش آزاد اندیشی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

در تمامی جوامع بشری برای پاسخ به نیازهای شهروندان و مسائل جامعه، قوانین و سیاست هایی وضع می شود تا برای آن نیازها و مسائل چاره جویی نمایند طبیعی است که پس از مدتی آن سیاست‌ها و قوانین نیاز به بازبینی پیدا می کنند تا اولاً با بررسی نتایج و پیامدها، میزان کارایی آنها سنجیده شود و...


سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:والاسازی جایگاه معلمان در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سه شنبه, 29 شهریور 1401 13:59
سلسله گزارش های تبیین تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:والاسازی جایگاه معلمان در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

تجربه بشری مؤید این نظر است که دانایی، شاه‌کلید پیشرفت و توسعه دانایی به منزله پای گذاشتن در مسیر ناهموار پیشرفت خواهد بود. براین اساس و به دلیل اهمیت تعلیم وتربیت در یکی از تدابیر پیش نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به موضوع، «تربیت انسان‌های مؤمن، توانمند، خلاق، مسئولیت‌پذیر و دارای روحیه مشارکت جمعی با تحول در...

 

 

برگزاری بیستمین جلسه از نشست‌های اندیشه‌ورزی / گزارش تصویری

 

 

به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیستمین جلسه از نشست‌های اندیشه‌ورزی روز دوشنبه 4 مرداد ماه سال جاری از ساعت 15:00 الی 17:00 با حضور دکتر خسرو باقری (استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران)  در محل مرکز الگو برگزار خواهد شد.

موضوع گفتگوی این نشست، «مرز عینیت و ذهنیت در علوم انسانی: نگاهی انتقادی به نفی و اثبات علوم انسانی اسلامی» است.

 

خلاصه سخنرانی:

 

علم تجربی گونه‌ای از دانش بشری است که از طریق تجربه مشاهده‌ای به دست می‌آید. این نوع علم، خواه در عرصه طبیعت (علوم طبیعی) و خواه در عرصه امور انسانی (علوم انسانی)، روش تجربه مشاهده‌ای را معیار کسب و ارزیابی معرفت قرار می‌دهد. تجربه مشاهده‌ای البته می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این علوم مورد استفاده قرار گیرد. در حالت غیرمستقیم، پدیده مورد مطالعه خود به طور مستقیم مشاهده نمی‌شود اما از طریق جنبه‌های قابل مشاهده‌ای که با آن مرتبط است بررسی می‌شود. به طور مثال، روان آدمی قابل مشاهده نیست اما تظاهرات رفتاری قابل مشاهده دارد و از همین طریق می‌توان به کسب دانش تجربی دست یازید.

 

علم تجربی طبیعی و انسانی از حیث جنبه‌های عینی و ذهنی خود مورد مناقشه‌های بسیاری قرار گرفته است. در عرصه علوم انسانی، سخن مشهور این است که جنبه‌های ذهنی در آن، نسبت به علوم طبیعی، غالب تر است و به همین دلیل، یافته‌های علوم انسانی، از جامعه‌ای به جامعه دیگر، تعمیم پذیری کمتری دارند. این سخن باب دخالت ابعاد ذهنی را درعلوم انسانی می‌گشاید و ممکن است آن را به خصیصه‌ای از این علوم بدل کند و آنگاه محققان بی محابا مباحث ذهن گرایانه‌ای را در این علوم مطرح کنند. اما باید توجه داشت که جنبه‌های ذهنی در علوم تجربی باید ارتباط خود را با جنبه‌های عینی حفظ کنند؛ در غیر این صورت اعتبار علم مورد نظر زیر تردید قرار خواهد گرفت و هر کسی می‌تواند ذهنیات خود را بدون کنترل در هر قلمروی از علم انسانی مطرح کند.

 

از این رو، ترسیم مرزهای عینیت و ذهنیت در علوم انسانی بحثی ضروری است. اثبات گرایان می‌کوشیدند جنبه‌های عینی را اساسی جلوه دهند و تا جای ممکن، امر ذهنی را از عرصه علم حذف کنند. شکل پیچیده تر این دیدگاه توسط رایشنباخ مطرح شد مبنی بر این که جولان ذهنیت در مقام کشف است اما در مقام داوری تجربی، تنها جنیه‌های عینی دخیل اند. پسانوگرایان این تلاش را شکست خورده می‌دانند و بر آنند که علم انسانی با ذهنیت و نسبیت گره خورده است و نباید و نمی‌توان از ذهنیت گریخت. اما با توجه به این که حذف عینیت با حذف اعتبار همراه است، این تلاش نیز محکوم به شکست است.

 

نسبت بهینه عینیت و ذهنیت به شرح زیر قابل بیان است. فرضیه‌های علوم انسانی جنبه ذهنی بارزی دارند و هر محققی بر حسب حساسیت ها و باورهای خود فرضیه‌ای عرضه می‌کند. آنگاه به کمک روش تجربی به آزمون فرضیه اقدام می‌شود. فرضیه‌ای که قدرت تبیین/پیش بینی خود را نشان دهد به عنوان نظریه علمی شناخته می‌شود. اما این بدان معنا نیست که به احراز عینیت تام نایل شده است. نفی عینیت تام حتی در صورت قطعیت جنبه عینی نظریه نیز برقرار خواهد بود زیرا زاویه دید محقق که امری ذهنی است، در بدنه نظریه او همواره حضور دارد. دانشمندان همچون عکاسان عمل می‌کنند، نه همجون شاعران. یعنی آنان در پی آنند که عکسی هر چه نزدیک تر به خود چیزها فراهم آورند نه تصویرهای خیالی از آنها که هر چه خیال آمیزتر باشند، بهترند. دانشمندان نیز همچون عکاسان، پس از گرفتن عکس ها موارد معیوب (فرضیه‌های شکست خورده) آنها را حذف می‌کنند. اما عکس‌های خوب (فرضیه‌های آزموده) که باقی می‌مانند، همواره زاویه دید عکاس (ذهنیت) را در خود دارند. مجموعه عکس‌های هر عکاسی، همراه با نشان دادن "چیزهایی" که از آنها عکس گرفته شده، "زاویه دید" عکاس، یعنی ویژگی‌های ذهنی و سبک و سلیقه وی را نیز به نمایش می­گذارند. این درهم تنیدگی عینیت و ذهنیت است که در قامت نظریه‌های موفق علمی همواره حضور دارد. ذهنیت هایی که به این در هم تنیدگی راه نیابند، ارزش علمی ندارند و جایگاه آنها در موطن ذهن است.

 

امروزه در جامعه ما از علوم انسانی اسلامی سخن می‌رود. بر سر راه کسانی که این حرکت را ایدئولوژیک و ذهنی می‌نامند، دام اثبات گرایی قرار دارد که با نفی هر گونه جایگاهی برای ذهنیت در علم، اسطوره پردازی می‌کنند. از سوی دیگر، بر سر راه کسانی که این حرکت را دامن می‌زنند، دام "ذهنیت گسیخته از عینیت" قرار دارد که با بی اعتنایی به عینیت، به اسطوره پردازی دیگری در علم روی می‌آورند. به صرف این که دیدگاه ها در علوم انسانی نقش ایفا می‌کنند، نمی‌توان هر سخنی را حتی در قالب اسلامی بیان کرد و آن را علم و علمی تلقی کرد. دیدگاه ها که از حیث منطق علوم تجربی، جنبه ذهنی دارند، هنگامی به عرصه علوم تجربی انسانی راه می‌یابند که خصیصه عینی خود را نشان دهند. 

 

 

سوابق علمی دکتر خسرو باقری 

 

20 neshst copy - Copy 

 

 گزارش تصویری بیستمین نشست اندیشه ورزی

 

IMG 09 - Copy 

 

 IMG 020120 - Copy 

 

 IMG 0210002 - Copy 

 

 IMG 0255506 - Copy