گفتگوهای راهبردی (3) سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای سید محمد حسن ابوترابی فرد

 

 

 

 IMG 8079 - Copy

 

گفتگوهای راهبردی (3) سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای ابوترابی فرد

(1394/03/25)

سومین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین آقای ابوترابی فرد درباره دستاوردها و نقاط ضعف جمهوری اسلامی ایران در عرصه مدیریت و برنامه‌ریزی اختصاص داشت.

ایشان در این سخنرانی عنوان کردند، در اینکه حرکتی برای پیشرفت و توسعه کشور باید مبتنی بر یک برنامه مدون، یک چشم انداز روشن تدوین شود، که در آن مسیر گام برداشت تقریبا تردیدی نیست، بعضی از صاحبنظران یکی از اشکالات عمده­ای که بر برنامه توسعه کشور دارند این است که این برنامه­ها مبتنی بر مبانی فکری، اصول روشن و مبین و همچنین مبتنی بر یک برنامه نسبتا تفصیلی برآمده از آن اصول نیست و چون این مقدمات را واجب نیست، طبیعتا به نتیجه مطلوب هم نمی­رسد. ایشان قانون اساسی را محصول بزرگ تفکر دینی و اندوخته علمی متراکم حوزه­های علمی دانستند و اظهار داشتند، تدوین اساسی با این استحکام و اصول روشن که در کنار تبیین و روشن کردن اهداف کلان، راه های تفصیلی را هم ارائه کرده است، به‌گونه­ای که در طول سه دهه از انقلاب اسلامی به عنوان قانون مترقی در همه حوزه­ها حرف برای گفتن دارد. ایشان در ادامه اظهار داشتند؛ به نظرم ما در هر حوزه­ای حتی در حوزه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید کاملا نگاه ما به سمت قانون اساسی باشد و از آن الهام بگیریم و برای به ثمر نشستن و باور شدن راهی که ارائه داده است قدم برداریم و اگر به یاری خدای متعال این گام های اصولی برداشته شود قطعا تمدن اسلامی ایرانی مدنظر رهبر انقلاب شکل خواهد گرفت و ایران به کشوری پیشرفته با هویت ایرانی و اسلامی روشن در کوتاه زمان تبدیل خواهد شد.

از همین منظر اگر بخواهیم دستاوردهای ج.ا.ا در حوزه­های مختلف را با توجه به اهداف کلان قانون اساسی مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم با نقاط روشن و با دستاوردهای ارزشمند بسیار بزرگ و نقاط ضعف قابل نقد جدی روبه رو می­شویم که در تحلیل دستاوردها به عوامل کلیدی خلق آن دستاوردها خواهیم پرداخت و در تحلیل کاستی­ها و نقاط ضعف می­توان آسیب شناسی و نقد علمی کلید واژه های کاستی­ها را مورد بررسی قرار داد.

اما در اشاره به دستاوردهای نظام در طول سی و چند ساله از عمر مبارک انقلاب اسلامی بنده اعتقاد دارم، اول اینکه مدیران ج.ا.ا هیچ تجربه مدیریتی فراروی خود نداشته‌اند که از آن الهام بگیرند و الگو بردارند، امروز حرکت­هایی که در دنیای اسلام شکل یک الگوی روشنی بنام ج.ا.ا فراروی خود دارند که این سرمایه بزرگی است. اگر این سرمایه به حمایت ما می­پرداخت و تکیه گاه و پشتیبان ما بود ما با یک حرکت پرشتابی که متفاوت با امروز بود، روبه رو بودیم، این سرمایه بزرگی است این را تقلیل ندهید.

نکته دوم اینکه ج.ا.ا علیرغم اینکه از آغاز تولد با یک تهاجم و تهدیدات گسترده فرهنگی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، از سوی نظام سلطه و حاکمان امروز جهان روبه رو بوده است، در کوتاه مدت­ترین زمان در یکی از بالاترین سطوح امنیت قرار گرفتیم و به یک قدرت سیاسی بزرگ در منطقه و اثر گذار در جهان تبدیل شده­ایم.

دستاورد سوم اینکه: یکی از روشن­ترین و افتخار آفرین­ترین وحدت ملی و انسجام اسلامی را در طول سه دهه گذشته به نمایش گذاشتیم.

دستاورد چهارم: توانستیم مردم سالاری دینی را در کشور نهادینه و بارور کنیم به گونه‌ای که مردم سالاری در ایران به ثمر نشسته و چالش­های سخت را پشت سرگذاشته که بازمی­گردد به ظرفیت بزرگی که ریشه در قانون اساسی ما دارد.

در حوزه­های علمی هم در دستیابی به دانش و فناوری انصافا گام­های بلندی برداشته شده که یک نظام نوپا در این فاصله کوتاه زمانی قادر به آن نیست.

اما در حوزه­هایی هم آسیب­هایی داشته‌ایم از جمله: عدالت اجتماعی با توجه به اهدافی که در قانون اساسی به آن پرداخته شده، فاصله داریم.

در تبدیل ج.ا.ا به قدرت اقتصادی که با آسیب جدی روبه رو بودیم و نتوانستیم به طور متوازن با ظرفیت­هایمان حرکت کنیم.

در تحکیم بنیان قانونمداری درکشور در معرض آسیب قرار داریم، فرهنگ قانونمداری در کشور متناسب با ظرفیتی که از نظام اسلامی انتظار می‌رود، رشد نکرده است.

در شایسته سالاری، در مقایسه با اندیشه سیاسی مطرح شده در قانون اساسی ج.ا.ا فاصله داریم.

(رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از بیانات‌شان اشاره کردند، عنصر عدالت یک اصلی است که همه مدیران نظام اسلامی در همه سطوح باید به آن آراسته باشند و همچنین عنصر علم، تخصص و دانایی برای انجام آن مسئولیت، ما با این فاصله معناداری داریم.)

نظام اداری ج.ا.ا به هیچ وجه متناسب با اهداف و آرمان­های تعریف شده در قانون اساسی نیست گویا هیچ سنخیتی با آرمان­ها و اهداف ندارد لذا از همین منظر باید بگویم که برنامه­های سالانه ج.ا.ا که بودجه یکساله است، تناسبی با آرمان­ها و اهداف ترسیم شده قانون اساسی می­توان گفت ندارد.